Kees komt regelmatig bij klanten. Hier maakt hij veel bijzondere dingen mee. Dit varieert van onverwachte vragen tot gekke problemen. In de BusinessKees, neemt Kees Baardman je mee in de wonderlijke wereld van de ICT door de ogen van een klant.
Deze week: WhatsApp account overgenomen, HELP!
Ik werd enkele weken terug gebeld. Gezien het tijdstip kon het alleen maar belangrijk zijn, dus ik nam op. Belangrijk was het zeker! Er was paniek. Een WhatsApp-account van een medewerker van een klant was overgenomen. Met de bekende verzoeken om geld als gevolg. We konden gelukkig snel reageren en iedereen binnen het bedrijf waarschuwen niet in te gaan op het verzoek geld over te maken. Maar de vraag bleef: “Hoe kon dit gebeuren?” En ook: “Wat is er precies gebeurd?”
Als je een nieuwe telefoon hebt, waarop je WhatsApp wilt installeren, dan vraag je een 6-cijferige verificatiecode aan. Wat doen die slimme criminelen nou … zij doen alsof ze jou zijn en vragen die code aan op afstand alsof ze jou zijn. Deze wordt vervolgens naar jouw telefoon gestuurd. Dit doen ze echter zo vaak, dat je zoveel codes ontvangt dat er een melding gaat naar WhatsApp dat er blijkbaar iets niet goed gaat. WhatsApp is zo beveiligd dat er vervolgens een telefoontje gaat naar jouw telefoonnummer om op die manier de code door te geven.
Ook dat bellen gebeurt dan vervolgens vele malen achter elkaar. Net zo lang tot de code wordt achtergelaten op de voicemail. En dan komt de slimme truc. De meeste mensen hebben hun voicemail niet beveiligd of met vier keer de 0 als wachtwoord. Het is voor hackers dan kinderlijk eenvoudig om in te breken en de verificatiecode toe te eigenen. En dan is je account in handen van een ander.
De tip!
Schakel je voicemail uit als je deze niet gebruikt. Maar vooral: zorg voor een extra beveiliging door het instellen van een pincode. Een andere tip is om de tweetrapsverificatie aan te zetten op WhatsApp. Dan moet er bij iedere wijziging bevestigd worden dat jij het bent. Wil je weten hoe?